Lidé Gerflor CZ&SK: Jan Kočárek
V tomto díle našeho seriálu "Lidé Gerflor CZ&SK", který můžete pravidelně číst na LinkedIn, jsme vyzpovídali Jana Kočárka, který se začátkem května 2023 stal novým ředitelem společnosti.
Přečtěte si, jaká byla cesta, která ho přivedla až do naší společnosti a co bylo rozhodujícím faktorem, aby tuto výzvu přijal.
Po skoro 19. letech jsem nastoupil do pozice ředitele australské firmy CHEP, zabývali jsme se a ex-kolegové stále úspěšně zabývají pronájmem palet, kontejnerů, KEGů a dalších přepravních platforem. „Vyzkoušel“ jsem si roli generálního ředitele se zodpovědností „za všechno“ a bylo to náročná, moc hezká doba. Měl jsem opět štěstí na šikovné a chytré kolegy, se kterými jsem se hodně naučil, kterým jsem pomohl zdvojnásobit obrat během 5. let, získat nové zákazníky, postavit a implementovat novou strategii, zkoušet nové věci … po pěti letech jsem dostal v rámci firmy možnost uvést v život nový obchodní model v několika zemích Evropy; Velké Británii, Francii, Itálii, Španělsku, BeNeLuxu a Polsku … to byly složité „covidové“ dva roky, nicméně jsem pořád moc rád, že se CHEPu ve většině těchto zemí nový obchodní model daří dál rozvíjet. Jde o nabídku velmi silně postavenou na digitalizaci a schopnosti v reálném čase vyhodnocovat extrémně velké sady dat.
"Jaký máte osobní přístup k inovacím a růstu? Jak chcete podporovat nové nápady a jak vytváříte prostředí pro kreativitu?"
Moc podporuji věci zkoušet: líbí se mi heslo „fail fast, fail cheap“, tedy není problém něco zkusit a zjistit, že takhle to nejde (ano, Cimrmanovské slepé uličky), je potřeba poznat včas, že to je slepá cesta a zároveň vytvořit prostředí, kde se nebojíme nové věci zkoušet. Pochopitelně neopakovat stejné chyby; jen trouba narazí do stejného stromu dvakrát.
V téhle oblasti jsem měl mj. skvělé učitele/šéfy Davida Vrbu a Tomáše Šebka, kterým oběma dlužím víc, než budu schopen kdy vrátit (a ano, někdy to bolelo a nebylo příjemné).
"Jak motivujete tým, pokud se objeví složitý úkol nebo velká výzva?"
Moc nevěřím na vnější motivaci, ta je přes veškerou prvotní atraktivitu krátkodobá; věřím ve vytvoření prostředí, které nedemotivuje a nalezení firemního „proč“ a prolnutí s vlastním „proč“. Proč děláme to, co děláme. Jak se chováme k zákazníkům, sami k sobě, k dodavatelům a obchodním partnerům. Proč každé ráno vstaneme a zamíříme zrovna do Gerflor. To, že vím, proč a jak je moje práce důležitá. Jak poznám, že se mi daří. No a chápu taky, že třeba v pondělí je to těžší 😊
"Co byste chtěl, aby lidé o vás věděli jako o řediteli? Jaké jsou vaše osobní hodnoty a jak se promítají do vašeho profesního života?"
Pokud budeme všichni schopní a s nadšením vysvětlit při večeři nebo víkendové procházce našim partnerům, dětem, komukoliv, na kom nám záleží, proč a co jsem „dnes dělal v práci“ a proč je to důležité pro firmu, pro nás samotné a pro naše zákazníky a co mě na tom baví, pak nemám o výsledky firmy a kariérní postup kolegů žádné obavy. A já budu šťastný šéf, který bude mít připraveného nástupce nebo nástupkyni.